dinsdag 8 juni 2010

Fieldtrip, House of Bols



House of bols
31 Maart 2010 ben ik met een fieldtrip naar House of Bols in Amsterdam geweest. House of Bols is een museum waar likeuren, jenever en verschillende andere soorten drank worden tentoongesteld. Bols is een internationaal merk wat begonnen is met jenever en zich nu steeds meer specialiseert in likeuren omdat ze met hun jenevers al erg bekend zijn.
Bij deze fieldtrip kregen wij een presentatie over het bedrijf en het merk Bols gevolgd door een rondleiding door het museum. Hier werd op verschillenden punten nog extra informatie gegeven en konden wij kijken hoe het allemaal ontstaan is. Na de uitleg en rondleiding hebben een kijkje genomen in de’ bartending school’ in het museum waar op dat moment een cursus bezig was. Dit was erg leuk om te zien. Vervolgens kregen wij zelf aan hun eigen cocktailbar een cocktail aangeboden door het museum. Tot slot werd ons een case voorgelegd. De opdracht was om een concept te bedenken voor een ladiesnight. Hoe wij dit interessant konden krijgen om de vrouwen naar de ladies night te laten komen. Ons idee hebben wij aan de opdrachtgever en de organisatie moeten presenteren en toelichten.

Wat valt je op aan de organisatie?
Mij viel, voordat ik verder enige informatie gekregen had, op hoe het er binnen uitzag. Alles was erg chique en goed geregeld, alles zag er tot in de puntjes toe verzorgd uit. Nadat wij de rondleiding gehad hadden viel me vooral op hoe ze een drankje weten te presenteren met in een interessant verhaal met een heus stukje historie. In Nederland ziet de bevolking het dan ook als een drank die vooral door de wat oudere mensen gedronken wordt terwijl het in andere landen op nummer 1van de meest gedronken dranken staat. Hoe het per land verschilt dat viel mij erg op.

Wat doet de organisatie goed?
De organisatie zorgt ervoor dat House of Bols een verzorgde en professionele uitstraling heeft, dat de mensen hun vakgebied goed kennen en weten waar ze het over hebben.
Daarna vond ik de link binnen het museum erg goed. Als eerste krijg je een indruk door een wand vol met verschillende likeuren en jenevers. Waar je dan omheen loopt en het aan de andere kant weer ziet. Dit trekt de aandacht. Vervolgens krijg je al deze flessen niet weer te zien, maar de geschiedenis over deze flessen en de inhoud ervan met geuren erbij om te ruiken wat er in welke fles zit. Tot slot laten ze de bar zien met een enorme uitstalling van alle soorten dranken. Op dit moment ben je al erg onder de indruk en wil je graag even proberen of het allemaal wel zo goed is als verteld is en nemen veel mensen een lekkere cocktail . Bevalt dit, dan kunnen ze later in het winkeltje ook nog wat kopen om mee naar huis te nemen en zo reclame maken. Ze weten erg goed hoe ze het product moeten promoten.

Wat doet de organisatie minder goed?
House of Bols richt zich maar op een kleine doelgroep. Namelijk de wat chiquere bevolking. Door dit te doen geven ze niet aan iedereen de kans om van deze drank te genieten. Hierdoor lopen ze waarschijnlijk veel klanten mis, maar houden ze wel hun status hoog.

Verbeterpunten:
Wanneer House of Bols zich op een breder publiek zal richten zullen ze nog meer naamsbekendheid krijgen en hierdoor meer omzet maken. Indien zij zich, bewust, niet op het bredere publiek willen richten zouden ze de doelgroep die ze wel gekozen hebben wat meer mogelijkheden kunnen bieden. Zo zouden ze in het weekend wat langer op kunnen blijven, zodat men nog langer in de bar kan blijven om wat te drinken. Ze zouden zich ook beschikbaar kunnen stellen voor de “wat chickere feesten” en zich zo binnen hun doelgroep meer kunnen profileren.

Zou je werkzaam willen zijn bij de organisatie? Waarom wel / niet?
Ik zou het wel leuk vinden om hier werkzaam te zijn, maar dan voor een paar jaar. Ik denk dat ik hier een goede start zou kunnen maken, maar later wel op breder werkvlak wil werken met een bredere doelgroep en meer mogelijkheden. Het feit dat zij voor een bepaalde doelgroep werken vind ik aan de ene kant erg leuk, je moet het voor deze doelgroep telkens weer iets specialer maken om hen terug te laten komen. Aan de andere kant lijkt het mij wel erg leuk om een brede doelgroep te hebben om zo steeds weer wat anders te kunnen organiseren.

Sprak een bepaalde functie of rol binnen de organisatie mij aan?
Op het eerste gezicht heb ik niet een speciale functie of rol die mij het meeste aansprak. Het begeleiden van groepen binnen het museum lijkt mij leuk, de cocktailcursussen bijwonen en geven spreekt mij ook aan maar niet een speciale functie of rol.

Belangrijkste leerpunten van de fieldtrip naar House of Bols.
Hoe je de bezoekers van een museum zo kunt lokken dat ze zowel je dranken zien, het museum bezoeken, even een kijkje in de bar nemen en dan ook nog door de winkel lopen en overwegen iets te kopen.

Hoe heeft de fieldtrip naar House of Bols bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie?
Na deze fieldtrip heb ik ingezien dat ik later wel voor iets exclusiefs wil werken maar wel een bredere doelgroep wil bereiken dan alleen een beperkte bovenlaag.
Daarnaast heeft de marketing kant mij de ogen geopend. Ik heb ingezien hoe je mensen op een bepaalde manier alle kanten van het museum kan laten zien en hen zover krijgt uiteindelijk ook echt iets te bestellen of daarna te zelfs kopen.